Onze school

Onze visie

In onze kleinschalige, groene school ondersteunen we de groei van onze leerlingen naar zelfstandige, zelfredzame jongvolwassenen met een positief zelfbeeld. We willen dat ze verantwoordelijke en respectvolle burgers zijn in onze steeds evoluerende maatschappij en zich met hun vakkennis integreren in het gewoon arbeidsmilieu. 

Dit doen we door met een professioneel en gemotiveerd multidisciplinair team in te spelen op de individuele noden van de leerling. We bieden hen veel mogelijkheden en ruimte om te groeien in hun leertraject. In een veilige en ondersteunende omgeving bundelen we onze professionele expertise om doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheid te ontwikkelen bij al onze leerlingen. Door structuur aan te bieden waarin afspraken en regels duidelijk zijn, willen we de leerlingen waarden en maatschappelijke verwachtingen bijbrengen en hen voorbereiden op hun persoonlijke toekomst.

 

Door verbondenheid te creëren, zowel tussen de leerkracht en de leerling als tussen de leerlingen onderling, geloven we dat leerlingen optimaal in staat zijn om tot leren te komen. De leerlingen krijgen de mogelijkheid om zichzelf te zijn, zich geaccepteerd en gewaardeerd te voelen, fouten te maken en hieruit te leren. Door rekening te houden met en in te spelen op ieders individuele talenten, kwaliteiten, beperkingen, noden en context, stimuleren we de groei van ieder individu. We brengen de leerlingen inzichten bij om op een sociaal aanvaardbare manier om te gaan met elkaar en stimuleren we hen om zelfstandig tot herstel te komen door tijdens de lessen in te zetten op sociale vaardigheden. We willen de veerkracht van onze leerlingen bevorderen door te werken met proactieve cirkels, “klascoach”-uren te integreren, weerbaarheidstrainingen door externe organisaties in te richten, individuele gesprekken met een zorgcoach in te zetten … 

 

We gaan in dialoog met alle betrokkenen om de individuele aanpak te bepalen en de ontwikkeling en vooruitgang op te volgen door oudercontacten, individuele overlegmomenten en infoavonden te organiseren. Hierin zien we ouders als cruciale partner omdat we hen beschouwen als expert in de omgang met hun kind. Daarnaast staan we in contact met externe betrokkenen zoals CLB, hulpverlening, familie en anderen om de leerling zo veel mogelijk kansen tot slagen te bieden.